L5R: Dodatkowe okazje [Opportunities] — jak z nich korzystać podczas sesji


Legenda Pięciu Kręgów RPG korzysta z dwóch rodzajów kości: K6 i K12. Jakkolwiek w teorii mechanika sprowadza się do: rzuć ilością kości równą krąg plus umiejętność i zatrzymaj ilość kości równą kręgowi, to odczytanie i interpretacja wyniku nie są już takie oczywiste. Piąta edycja Legendy wprowadziła mechanizm tzw. dodatkowych okazji (opportunities). Dodatkowe okazje (opportunities) pozwalają, przy okazji podjętej aktywności, zrobić coś ponadplanowego lub dokonać pobocznego spostrzeżenia. Umożliwiają również skorzystanie  z posiadanych przez postać zdolności: rytuałów, kata, shuji, kiho, które odpalane są zazwyczaj za jedną lub więcej dodatkową okazję (opportunity). Są również świetnym źródłem dodatkowych motywów i elementów wprowadzanych do świata z inicjatywy i pomysłu gracza, jak również ciekawym narzędziem fabularnym, który pozwala trochę odciążyć Mistrza Gry z obowiązku dbania o każdy najdrobniejszy szczegół sesji. Przede wszystkim są jednak zabawką gracza, która pozwala poczuć jak fajna jest jego postać, nawet kiedy ponosi porażkę.
Jeśli ktoś choć raz zagrał lub poprowadził sesję Legendy Pięciu Kręgów, 5 edycji szybko zauważył, że dodatkowych okazji na kościach nie można na dłuższa metę ignorować. Ten, mechanizm, ma bezpośrednie przełożenie na to co dzieje się na sesji oraz zwykłą skuteczność postaci. Podręcznik przedstawia przykładowe możliwości wykorzystania dodatkowych okazji, wyliczenie nie jest jednak enumeratywne. Początkującym graczom mechanizm ten może przysparzać trudności, szczególnie tym słabiej czytającym po angielsku. Tabele z przykładowymi dodatkowymi okazjami znajdują się na końcu podręcznika na stronach 328-329.

Poniżej moje sfabularyzowane skróty pierwszej części tabeli czyli tzw. ogólnych przykładów (zaznaczam, że nie jest to tłumaczenie tekstu, a moja interpretacja, która ma ułatwić korzystanie i granie). Kolejne tabele będę zamieszczać w miarę opracowania. Jeśli ktoś zauważy jakieś błędy, proszę o komentarz.

 Zastosowania ogólne:

 Dodatkowe okazje niezależne od postawy:
֍ Ustalenie metody: po porażce, ustal najłatwiejszą metodę wykonania testu — umiejętność i metodę (approach),
֍+ Wyspokojenie: usuń jeden strife za każdy wydany w tym celu punkt dodatkowej okazji,
֍֍ Asystowanie: asystuj innej postaci przy wykonywaniu testu.

 Dodatkowe okazje wiatru:
֍ Ocena charakteru: poznaj archetyp NPCa (demeanor)  lub czyjś aktualny poziom punktów zmagania (strife),
֍+ Subtelność: działaj niezauważalnie, dodatkowe punkty wydane w tym celu zwiększają efekt.
֍֍ Spostrzeżenie o osobie: zauważ interesujący detal o kimś np. wadę, zaletę albo inną istotną cechę.

 Dodatkowe okazje ziemi:
֍ Wsparcie: uspokój kogoś, zmniejszając jego poziom zmagań (strife) o 2,
֍+ Ostrożność:  działaj uważanie zmniejszając konsekwencje ewentualnej porażki w teście, dodatkowe punkty zwiększają efekt,
֍֍ Dobra pamięć: przypomnij sobie istotny fakt pośrednio związany z zadaniem.

 Dodatkowe okazje ognia:
֍ Prowokacja:  wzbudź w kimś niepokój  — cel otrzymuje 2 punkty zmagań (strife),
֍+ Skupienie uwagi:  zwróć uwagę obecnych na sobie, dodatkowe punkty zwiększają efekt,
֍֍ Dostrzeżenie nieprawidłowości:  zauważ brakującą rzecz lub inna nieprawidłowość lub zmianę.

 Dodatkowe okazje wody:
֍ Odzyskanie wewnętrznej równowagi: usuń z postaci  2 punkty zmagań,
֍+ Efektywność:  oszczędź czas lub zasoby, dodatkowe punkty zwiększają efekt,
֍֍ Percepcja środowiska: zauważ jakiś szczegół o otoczeniu np. łatwiejsze zejście, dogodne miejsce do walki itp.

 Dodatkowe okazje pustki:
֍ Dostrojenie do żywiołu: wybierz krąg inny niż pustka, kolejny test tego kręgu będzie o 1 łatwiejszy,
֍+ Szósty zmysł: wsłuchaj się w swoją intuicję, wyczuj obecność nadnaturalną lub inną nierównowagę w świecie, dodatkowe punkty zwiększają skuteczność,
֍֍ Spojrzenie w głąb siebie: odkryj jakiś nieznany ci szczegół o sobie lub o świecie.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Aeon’s End

Kroniki Arthdalu

Call to Adventure czyli Zew Przygody